Matemaatika 6. klass

                                                                                                    PÕHIKOOLI AINEKAART

Õppeaine nimetus

Matemaatika

Teema nimetus

Harilikud murrud. Negatiivsed arvud. Protsent. Koordinaattasand. Geomeetria.

Vastutav õpetaja

Maris Hanimägi

Klass

6

Õppesisu

Harilik murd, selle põhiomadus, võrdlemine. Harilike murdude teisendamine (liigmurd segaarvuks ja segaarv liigmurruks). Ühenimeliste ja erinimeliste murdude liitmine ja lahutamine. Harilike murdude korrutamine ja jagamine.

Segaarvude liitmine ja lahutamine, korrutamine ja jagamine. Arvutamine harilike ja kümnendmurdudega. 

Kümnendmurru teisendamine harilikuks murruks ning hariliku murru teisendamine kümnendmurruks.

Positiivsed ja negatiivsed arvud arvteljel. Arvude järjestamine.

Kahe punkti vaheline kaugus arvteljel.

Arvutamine täisarvudega.

Protsendi mõiste. Osa leidmine tervikust.

Tekstülesanded.

Punkti asukoht tasandil. Temperatuuri graafik, ühtlase liikumise graafik ja teised empiirilised graafikud. 

Ring ja ringjoon, nende joonestamine. Ringjoone pikkus ja ringi pindala. Sektordiagramm.

Peegeldus sirgest ja punktist. Lõigu ja nurga poolitamine. Antud sirge ristsirge.

Kolmnurk ja selle omadused. Kolmnurkade võrdsuse tunnused. Kolmnurkade liigitamine. Kolmnurga ümbermõõt ja pindala.

Kolmnurga alus ja kõrgus. 

Õpitulemused

  1. Loeb ja kirjutab harilikke murde kuni nimetajaga 1000; teab hariliku mõistet. Järjestab ja võrdleb harilikke murde, mille ühine nimetaja on kuni 100.

  2. Kujutab murdarve arvkiirel. 
  3. Valib endale sobiva lahendustee ja hindab kriitiliselt saadud tulemust, kontrollib oma lahenduskäiku.
  4. Arvutab peast ja kirjalikult harilike murdudega, mille vähim ühine nimetaja on kuni 100.
  5. Kasutab mõisteid kordne ja tegur. Leiab arvu pöördarvu. 
  6. Tunneb tehete omadusi ning tehete liikmete ja tulemuste seoseid. Rakendab tehete järjekorda.
  7. Teisendab hariliku murru kümnendmurruks, lõpliku kümnendmurru harilikuks murruks ning leiab hariliku murru kümnendlähendi.
  8. Rakendab omandatud teadmisi ja oskusi harilike murdude kohta uute tundmatute probleemülesannete lahendamisel;
  9. Lahendab mitmetehtelisi tekstülesandeid täis-ja murdarvudega.
  10. Koostab mitmetehtelisi tekstülesandeid, mis sisaldavad harilikke murde.
  11. Loeb ja kirjutab  täisarve, leiab arvu vastandarvu, järjestab ja võrdleb täisarve.
  12. Arvutab peast ja kirjalikult täisarvudega. Leiab arvu absoluutväärtuse.
  13. Valib ülesannete lahendamiseks  sobiva lahendustee, kasutades sobivaid lahendusstrateegiaid ning hindab kriitiliselt saadud tulemust ja kontrollib lahenduskäiku.
  14. Selgitab protsendi mõistet, leiab osa tervikust.
  15. Joonestab koordinaatteljestiku, märgib sinna punkti etteantud koordinaatide järgi, loeb teljestikus asuva punkti koordinaate. Teab koordinaattasandi telgede nimetusi.
  16. Joonistab ja loeb temperatuuri ning liikumise graafikut.
  17. Kasutab andmete kogumiseks erinevaid meetodeid (mõõtmine, küsimustik).
  18. Joonestab ringi nii joonestusvahendite abil kui ka kasutades interaktiivset geomeetriaprogrammi.
  19. Selgitab 𝛑 (Pii) tähendust ja seost ringjoone pikkusega. Arvutab ringjoone pikkuse ja ringi pindala. 
  20. Teab sektordiagrammi ning loeb sellelt andmeid.
  21. Illustreerib joonestusvahendite ja IKT-vahendite abil arvandmestikku sektordiagrammiga;
  22. Analüüsib, milliseid andmeid esitada tabelina, milliseid joon-, tulp- või sektordiagrammina, põhjendab valikut.
  23. Joonestab joonestusvahendite ja IKT-vahendite abil sirge suhtes sümmeetrilisi kujundeid.
  24. Toob näiteid õpitud geomeetriliste kujundite ning sümmeetria kohta arhitektuurist ja kujutavast kunstist, kasutades IKT võimalusi (näiteks internetiotsing, pildistamine, mobiilirakendused).
  25. Joonestab joonestusvahendite ja IKT-vahendite abil lõigu keskristsirge, nurgapoolitaja.
  26. Joonestab ning tähistab kolmnurga nii joonestusvahendite abil kui ka kasutades interaktiivset geomeetria programmi;
  27. Rakendab ülesandeid lahendades kolmnurga sisenurkade summat.
  28. Põhjendab, kas kolmnurgad on võrdsed või ei ole kolmnurkade võrdsuse tunnuste abil. 
  29. Liigitab kolmnurki külgede ja nurkade järgi. Joonestab ning tähistab kolmnurga nii joonestusvahendite abil kui ka kasutades interaktiivset geomeetria programmi.
  30. Arvutab kolmnurga ümbermõõdu. Joonestab kolmnurga kõrgused ning arvutab kolmnurga pindala. Mõistab ja selgitab pindala mõistete tähendust.

Hindamine

Hindamisel lähtutakse Kanepi Gümnaasiumi hindamisjuhendist.

Õppematerjalid

  1. Kaljas T, Nurk E, Telgmaa (2013). Matemaatika 6. klassile 1. ja 2. osa. Tallinn: Kirjastus Koolibri.
  2. Kaljas T, Nurk E. Matemaatika töövihik 6. klassile. 
  3. Opiq

Avaldatud 04.09.2024. Viimati muudetud 04.09.2024.